close
تبلیغات در اینترنت
مهم ترین مفاهیم روان شناسی که هر معلمی باید بداند
امروز: یکشنبه 02 اردیبهشت 1397
یا امام رضا (ع)یا فــــاطمـــــه الزهـــــــــــرایا مهدی ادرکنی
  • تاریخ: دوشنبه 24 خرداد 1395
    بازدید: 166

     

     

    مهم ترین مفاهیم روان شناسی که هر معلمی باید بداند

     

    1- عقیده و درک دانش آموزان در مورد هوش و توانمندی، بر عملکرد شناختی و یادگیری شان، تاثیر می گذارد.

    2- آنچه دانش آموزان، هم اکنون می دانند، بر یادگیری شان تاثیر می گذارد.
    3- رشد و توسعه شناختی و یادگیری دانش آموزان، محدود به مراحل عمومی رشد نیست.

     

     

     4- یادگیری بر اساس زمینه (محیط، متن، حالات، و شرایط) است بنابراین تعمیم یادگیری به یک زمینه جدید به صورت خود به خود صورت نمی گیرد بلکه نیاز به تسهیل شدن دارد. 

    5- کسب بلند مدت دانش و مهارت، بستگی زیادی به تمرین دارد.
    6- بازخورد شفاف، روشنگر، و در زمان مناسب به دانش آموزان، برای یادگیری مهم است.
    7- خود انظباطی دانش آموزان به یادگیری کمک می کند و مهارت خود انظباطی را می توان آموزش داد.
    8- خلاقیت دانش آموزان، می تواند تقویت شود.
    9- وقتی دانش آموزان به صورت درونی (نه به صورت بیرونی) انگیزه برای اقدام می یابند، تمایل بیشتری به لذت از یادگیری و عملکرد بهتر پیدا می کنند.
    10- وقتی هدف دانش آموزان به جای کسب نمره، تسلط بر درس می شود، در مواجه با تکالیف چالش برانگیز و پردازش اطلاعات، استقامت بیشتری از خود نشان می دهند. 

     


    11- انتظار معلمان از دانش آموزانشان، بر فرصت های یادگیری دانش آموزان، انگیزه آنها و خروجی های یادگیری شان، تاثیر می گذارد.
    12- انتخاب اهداف کوتاه مدت، مشخص و با چالش متوسط بهتر از اهداف بلند مدت، عمومی و با چالش زیاد، باعث انگیزه بخشی می شود.
    13- یادگیری در زمینه اجتماعی چند جانبه، واقع شده است. 
    14- ارتباط ها و گفتگوهای بین فردی، هم برای فرایند آموزش- یادگیری و هم برای توسعه اجتماعی- عاطفی دانش آموزان اهمیت حیاتی دارد. 
    15- وضعیت خوب عاطفی بر عملکرد آموزشی، یادگیری و رشد و توسعه تاثیر می گذارد.
    16- انتظارات برای رفتار کلاسی و تعاملات اجتماعی، یادگرفته می شود و آن را از طریق اصول اثبات شده رفتاری و آموزش کلاسی موثر می توان یاد داد. 
    17- مدیریت موثر کلاس درس مبتنی است بر: 1) ایجاد و بیان انتظارات بالا 2) تغذیه پیوسته رفتارهای مثبت 3) ایجاد سطح بالایی از حمایت دانش آموزان
    18- ارزشیابی های تکوینی و تراکمی (formative and summative assessments) هر دو مهم و مفید هستند اما نیاز به نگرش و تفسیر متفاوتی دارند.
    19- بهترین اندازه گیری توانمندی، دانش و مهارت دانش آموزان، مبتنی بر فرایندهایی است که ریشه در علوم روانشناسی داشته و شامل استانداردهای مناسب برای کمیت و انصاف باشد.
    20- فهم داده های ارزشیابی، بستگی به تفسیر شفاف، مناسب و منصفانه دارد.

    مترجم: حمید همتی

     

    کانال تلگرامی ما :

    کانال بزرگ و جامع گام آخر (ویژه آموزش ابتدایی)

    https://telegram.me/joinchat/BcTZfT1p0MS61-MsA1Ca9Q

     

    مطالب مرتبط

    بخش نظرات این مطلب


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی